I 1919 blev en del jord erhvervet af det nordamerikanske firma "Cuban Alcohol Refining Company", og den 30. september samme år blev Santa Cruz Distillery indviet, med det formål at etablere en alkohol- og spiritusfabrik. I 1937 blev det ejendom af Compañía Cubana de Alcohol Industrial y Destilería SA, og i 1940'erne begyndte destilleriet, som indtil nu hovedsageligt havde været dedikeret til produktion af industriel alkohol og brandy, at udvikle sig og markedsføre nye. drikkevaremærker under sloganet "Fra producent til forbruger". Sådan blev mærket Ron Legendario født i 1946.
I 1998, det valencianske selskab CEXVAL (Comercio Exterior Valenciano SA); er interesseret i Legendario rom, med den overbevisning, at produkter af så høj kvalitet bør tages til alle verdenshjørner. Til dette erhverver det Ron Legendarios mærkerettigheder og eksklusiviteten til kommercialisering af hele sortimentet af dets produkter i Spanien og resten af verden. I 1999 begyndte de første flasker at blive eksporteret fra Cuba til Spanien under de identificerende egenskaber 100% Cuba-oprindelse, og der blev etableret kommercielle strategier for introduktion af alle produkter i serien i de forskellige distributionskanaler, hvilket også gav plads til virksomhedens image af den nye virksomhed Legendario SL
Det nuværende format, der blev opnået i 2010 for restyling af flasken, samler og udtrykker Cubas identitet. Legendario Rum-flasken har en slank og yndefuld form som Royal Palm, Cubas nationale træ, mens den med sine umiskendelige linjer hylder silhuetten af den cubanske kvinde; formen på etiketten er en anden cubansk egenskab, let genkendelig, da den er skabt i form af en cigar, et attraktivt og unikt design.